‘Call to actions’ – Gebruik ze om de lezer tot actie over te laten gaan.

Op zoek naar inspiratie voor jouw eigen CTA’s? 

Als online marketeer zet ik call to actions (afgekort: CTA’s) in op vrijwel alle marketingkanalen – voor mijn klanten én voor mijn eigen bedrijf. Of het nu gaat om een e-mailcampagne, website, nieuwsbrief of advertentie: een sterke CTA is onmisbaar. Sterker nog, als ik bezig ben met een campagne, droom ik soms zelfs van de perfecte CTA.

Wat zijn ‘call to actions’?

Een call to action is een korte, krachtige zin die de lezer aanzet tot actie. Denk aan een uitnodiging om iets te bestellen, contact op te nemen of een download te starten. CTA’s worden op opvallende plekken geplaatst, vaak als contrasterende knop, zodat ze direct in het oog springen. Ze zorgen voor meer interactie, betrokkenheid én conversies. Voorbeelden van effectieve CTA’s:

  • ‘Bestel nu en ontvang korting’.
  • ‘Neem contact op en krijg gratis advies’.
  • ‘Download de klantcase en ontdek hoe je meer leads genereert’.

Waarom zijn CTA’s onmisbaar?

Een goede CTA geeft richting aan je bezoeker en begeleidt hem door de klantreis. Zonder duidelijke aanmoediging is de kans groot dat iemand afhaakt.

Voordelen van een sterke CTA:

  • Meer conversies – Je spoort bezoekers aan tot actie.

  • Duidelijkheid – Ze weten wat de volgende stap is.

  • Betere gebruikerservaring – Minder twijfel, meer resultaat.

  • Meer leads en verkopen – Een slimme CTA maakt het verschil tussen kijken en kopen.

Inspiratie van grote merken

Ook grote merken gebruiken CTA’s om bezoekers te motiveren. Een paar inspirerende voorbeelden:

  • ‘Onbeperkt series, films en meer kijken. Kijk waar je wilt. Klaar om te kijken?’ – Netflix
  • ‘Bereik meer met betere notities’. – Evernote
  • ‘Listening is everything. Neem Spotify free.’ – Spotify.
met brigitte call to actions

Waar moet je op letten bij het schrijven van een CTA?

1. Gebruik actiegerichte werkwoorden

Woorden als ‘Ontdek’, ‘Bekijk, ‘Download’ of ‘Kies’ moedigen direct aan tot klikken. Bijvoorbeeld:

  • ‘Download gratis de SEO-check’.

  • ‘Bestel het complete handboek en krijg eindelijk duidelijkheid’.

  • ‘Plan vandaag nog een adviesgesprek’.

2. Creëer urgentie

Urgentie zet aan tot snelle actie. Denk aan zinnen als:

  • ‘Bestel nu en krijg 15% korting’.

  • ‘Schrijf je vandaag in, betaal pas volgende maand’.

4. Wees kort en to the point

Een effectieve CTA is helder, beknopt en bevat geen overbodige informatie. Hoe eenvoudiger je boodschap, hoe groter de kans dat iemand klikt.

3. Overtuig waarom ze actie moeten nemen

Leg uit waarom ze actie moeten nemen. Leg de de voordelen uit. 

  • ‘Meer dan 150 deals. Scoor nu’.

  • Op=Op-deal. Ik wil ‘m.

5. Gebruik buttons

CTA’s vallen meer op wanneer ze als knop worden vormgegeven in plaats van als platte tekst. Een button trekt de aandacht, nodigt uit tot klikken en is makkelijk te herkennen als actie-element. 

6. Gebruik contrasterende kleuren

Kies een opvallende complementaire kleur, zorg voor voldoende witruimte eromheen en plaats de knop op een logische plek in je pagina of e-mail.

Waar kun je ‘call to actions’ voor inzetten?

Het gebruik van CTA’ s zie je echt overal. Sla bijvoorbeeld een krant of tijdschrift open en lees de advertenties. Niet alleen offline maar ook online kom je ze ook overal tegen zoals:

  1. Websitepagina’s.
  2. Social media- en zoekmachineadvertenties
  3. Meta-beschrijving en SEO- titel van een website-pagina.
  4. Social media berichten.
  5. Digitale nieuwsbrieven.

Waar plaats je de CTA’s op de website?

Het belangrijkste plek om een CTA te plaatsen is je website want een (potentiële) klant bezoekt een website om meer over je te weten te komen. De effectiviteit van een CTA hangt sterk af van waar je deze plaatst. Enkele slimme, strategische plekken zijn:

1. In de header in het menu rechts. Vaak blijft deze altijd in beeld. Voeg eventueel een telefoonnummer toe als alternatief wat ik ook heb gedaan.

2. Op alle andere pagina’s direct boven de vouw (above the fold). Dit is het bovenste gedeelte van een websitpagina dat direct zichtbaar is zonder dat iemand hoeft te scrollen. Met deze marketingterm wordt ook wel het bovenste gedeelte van de websitepagina bedoeld. Dit kan iets afwijken op een laptop, mobiel of tablet. 

3. Aan het einde van een blogpost of websitepagina– Perfect moment om lezers te activeren als ze de tekst hebben gelezen.

4. In een pop-up of banner – Valt extra op en grijpt de aandacht precies op het juiste moment. Voorbeeld: Schrijf je nu in voor de webinar en ontvang vele adviezen.

5. Op productpagina’s – Stimuleert directe actie richting een aankoop.

76 voorbeeld-‘call to actions’ aanvragen?

Op zoek naar inspiratie voor jouw eigen CTA’s? Ik heb een lijst met 76 krachtige voorbeelden samengesteld.

Lees meer Met Brigitte