Adverteren op Google? 7 tips voor een succesvolle start!

Adverteren op Google? 7 tips voor een succesvolle start!

Adverteren op Google is niet eenvoudig. Het platform biedt veel opties en voordat je een campagne start dien je een grote hoeveelheid beslissingen te nemen. Velen die geen expertise hebben besteden het daarom uit, of maken een smart account aan in Google Ads. Voor beiden is er wat te zeggen. Van belang is dat adverteren op Google op een effectieve en efficiënte wijze gebeurt, zodat het uiteindelijk leidt tot meer klanten. Voor een smart account is dat maar de vraag. Welke aandachtspunten dien je hiervoor in acht te nemen? Hieronder tref je 7 tips voor een succesvolle start.

SEA tip 1: Bepaal de doelstellingen van adverteren op Google

Natuurlijk, in de meeste gevallen is meer klanten de belangrijkste doelstelling om te gaan adverteren op Google. Het kan echter even duren voordat een potentiële klant, een klant wordt. Je hebt de zoekfase, de overweging fase en de aankoopfase van een klant. In het aankoopproces, de klantreis, kan je verschillende resultaten bepalen hoe succesvol adverteren op Google is en wat dient te worden verbeterd. Denk bijvoorbeeld aan de volgende resultaten, het aantal:

  • Websitebezoekers.
  • Ingevulde contactformulieren.
  • Belcontacten.
  • Online afspraken.
  • Aanmeldingen voor de nieuwsbrief.
  • Gevulde wensenlijsten.
  • Gevuld winkelwagenmandje.
SEA. Google Adverteren

SEA tip 2: Bepaal je budget aan de hand van de waarde van je klant.

Of je nu lid bent van een businessnetwerk om relaties op te bouwen, een accountmanager in dienst neemt om te acquireren, of gaat adverteren op Google, het werven van nieuwe klanten kost tijd en geld. Ik verneem vaak van klanten dat ze de kosten van adverteren te hoog vinden. Maar als je ze dan uitrekent wat het oplevert zijn ze vaak al gauw van gedachten veranderd.

Voorbeeld adverteren op Google

De gemiddelde opbrengst van een klant is € 100,-.  Als is de gemiddelde kosten adverteren én begeleiding per acquisitie € 60,- bedraagt is het rendement op de investering (ROI) (100/60) x 100%= 166,66%. Dat betekent dat als je € 1,- investeert in kosten om te adverteren je er € 1,66 voor terugkrijgt.

met brigitte tarieven

 

SEA tip 3 Verricht zoekwoordonderzoek.

Dagelijks zoeken miljoenen mensen naar producten en diensten op internet. Van belang is om te onderzoeken welke zoekwoorden ze gebruiken om je te vinden. Niet altijd is dat specifiek gerelateerd aan bepaalde zoekwoorden. Als het wel gericht is op zoekwoorden dan is het belangrijk om te weten of er veel concurrenten zijn en wat het laagste en hoogste bod per klik is om te gaan adverteren op Google. Hiermee kun je een schatting maken van het minimale advertentiebudget per maand. De kosten en de aanpak zijn bepalend of je wel of niet gaat adverteren. Met Brigitte kan indien gewenst een kansenonderzoek verrichten hoe rendabel het is om te adverteren op Google.

SEA tip 4 Verricht concurrentieonderzoek

Heb je zoekwoordonderzoek verricht en heb je besloten om te gaan adverteren? Verricht dan concurrentieonderzoek. Dat wordt nog zo vaak vergeten, terwijl je juist hiermee het verschil kunt maken. Met de meeste relevante zoekwoorden, ontdek je al snel wie je concurrenten zijn en hoe ze zich positioneren. Bekijk welke unieke eigenschappen (U.S.P.’s) zij inzetten en welke website-/landingspagina zij hanteren op Google. Het is niet de bedoeling dat je dit klakkeloos overneemt, maar juist tot ideeën komt over hoe je je kunt onderscheiden. Mijn concullega’s bijvoorbeeld zijn grote marketingbureaus, op indrukwekkende locaties, met hoge overheadkosten, waarvan de acquisitie en uitvoering bij totaal andere medewerkers liggen en een SEA-specialist meerdere accounts beheert en totaal geen contact heeft met de klant. Persoonlijk begeleiding is er vaak niet bij. Je begrijpt natuurlijk dat ik hiermee onderscheid kan maken in mijn boodschap. Houd het simpel en denk aan Coolblue; zij hebben de slogan ‘Alles voor een glimlach’.

adverteren op Google

SEA tip 5 Bepaal je USP’s

Na concurrentieonderzoek ga je de Unique Selling Points van jouw bedrijf bepalen, waarmee je je wilt onderscheiden van je concurrenten. Denk hierbij aan persoonlijk contact, chatfunctie, serviceverlening, prijs, kwaliteit, kennis, functionaliteit van het product maar ook aan binnen 24 uur je bestelling in huis. Geen verzendkosten kan ook een trigger zijn om potentiële klanten over te halen je product aan te schaffen.

SEA tip 6. Bepaal je doelgroepen

Verkoop je IT-diensten of luxueuze dekbedden? Dat is nogal een verschil. De ene doelgroep struint overdag het internet af en de laatste doelgroep is vooral ’s avonds en het weekend op zoek. Op basis van je potentiële doelgroepen target je de advertenties op tijd, geografisch gebied, demografie: leeftijd, geslacht, inkomen maar ook op apparaat: desktop, tablet of mobiel. En natuurlijk kun je je doelgroepen targeten op interesses en gewoontes zodat je ze doelgericht kan benaderen.

Sea tip 7 Neem de tijd

Het duurt even voordat Googlecampagnes goed werken vanwege machine learning. Je geeft in het begin geld uit en je behaalt pas na een aantal weken resultaat. In het begin lukt dus vaak niet om direct een positief rendement op investering (ROI) te behalen. Na enkele weken komt het allemaal goed. Als de campagnes draaien kunnen wij met de opgeslagen data herleiden welke zoekwoorden, doelgroepen, advertenties tot klanten leiden en de campagnes hierop verbeteren.

Starten met adverteren op Google?

Wil je meer weten of een half uur online een afspraak? Vul het contactformulier in voor een gratis intakegesprek zodat we kunnen zien wat ik voor je kan betekenen.

Ready to grow? Neem contact op Met Brigitte SEA specialist voor Den Haag e.o.

    Lees meer Met Brigitte