Wil je 71 voorbeelden van ‘call to actions’ ontvangen?
‘Call to actions’ (afkorting CTA’ s); als online marketeer zet ik ze echt overal in op marketingcommunicatiekanalen. Niet alleen voor mijn klanten maar ook voor mijn eigen bedrijf. Als ik bezig ben met een reclamecampagne, droom ik er zelfs onbewust van om de juiste CTA’ s te bedenken.
Wat zijn ‘call to actions’?
Voor de leken onder ons: ‘call to actions’ zijn korte en krachtige zinnen die aanzetten tot actie. Ze worden gebruikt voor marketingdoeleinden en op een duidelijk zichtbare plek vermeld zodat ze opvallen. Vaak zijn het contrasterende buttons op websites met teksten als ‘Bestel nu’, ‘Bekijk’, of ‘Neem contact op’.
Doel van ‘call to actions’
‘Call to actions’ hebben als doel het overhalen van (potentiële) klanten een specifieke handeling te verrichten of sturing te geven wat ze moeten gaan doen. Maar voordat ze overgaan tot een specifieke handeling is het belangrijk potentiële klanten te overtuigen waarom ze actie moeten nemen. En dat wordt wel eens vergeten. Je ziet vaak wel CTA’ s, te denken valt aan ‘Bel nu’ of ‘Maak een afspraak’ maar waarom ze dat moeten doen wordt er vaak niet bij vermeld.
Overtuig de lezer tot actie over te gaan
Het motiveren van potentiële klanten is dus van belang en om dit te realiseren plaatsen veel bedrijven meerdere CTA’ s achter elkaar. Bekijk hieronder enkele voorbeelden:
Waar kun je ‘call to actions’ voor inzetten?
Het gebruik van CTA’ s zie je echt overal. Sla bijvoorbeeld een krant of tijdschrift open en lees de advertenties. Niet alleen offline maar ook online kom je ze ook overal tegen zoals:
- Websitepagina’s.
- Social media- en zoekmachineadvertenties
- Meta-beschrijving en SEO- titel van een website-pagina.
- Social media berichten.
- Digitale nieuwsbrieven.
Waar plaats je de CTA’s op de website?
Het belangrijkste plek om een CTA te plaatsen is je website want een (potentiële) klant bezoekt een website om meer over je te weten te komen. Een CTA moet opvallen omdat je wilt dat een websitebezoeker iets gaat doen bijvoorbeeld je bellen, zich inschrijven voor een nieuwsbrief of een lijst met wetenswaardige informatie downloaden. Heb je een lange websitepagina? Kies dan voor meerdere plekken een CTA weer te geven. De drie meest voorkomende plekken om een CTA op een websitepagina te plaatsen zijn:
1. In de header in het menu. In de balk staat de belangrijkste ‘call to action-knop’. Vaak blijft deze altijd in beeld. Voeg eventueel een telefoonnummer toe als alternatief wat ik ook heb gedaan..
2. Boven de vouw of above the fold. Met deze marketingterm wordt het bovenste gedeelte van de websitepagina bedoeld. Dit is het gedeelte dat je ziet, voordat je naar beneden scrolt. Dit kan iets afwijken op een laptop, mobiel of tablet. Ook hier geldt weer: plaats de CTA als een button in een afwijkende kleur zodat het goed opvalt. Deze plek is weer bedoeld om direct actie te ondernemen hieronder.
3. Onderaan de pagina. Deze plek is geschikt voor websitebezoekers die geïnteresseerd zijn in je websitepagina en helemaal naar beneden zijn gescrold. Zie voorbeeld hieronder.
Voorbeelden van ‘call to actions’
Ik heb een lijstje gemaakt van ‘call to actions’ die je kunt gebruiken. Ben je geïnteresseerd en wil je ze ook gebruiken? Vraag een lijst met 71 voorbeelden aan met de onderstaande link.