Zes tips voor een succesvolle digitale nieuwsbrief

Update januari 2023

Hieronder vind je zes verschillende tips voor een succesvolle digitale nieuwsbrief

Een digitale nieuwsbrief is een relatief goedkoop en effectief communicatiemiddel om je bestaande klanten te informeren over je bedrijf. Het is bovendien een ideaal middel om nieuwe producten of diensten te introduceren of kennis te delen. Kortom een digitale nieuwsbrief versterkt de klantenbinding en kan zorgen voor herhalingsaankopen, up-selling en/of cross-selling van je producten of diensten.

Hieronder een voorbeeld van een nieuwsbrief met persoonlijk aanhef en verwijzing naar de website.

Digitale nieuwsbrief seemore

Tip 1.  Wanneer blijft een digitale nieuwsbrief zijn aandacht behouden?

Dit is de eerste tip van zes tips voor een succesvolle digitale nieuwsbrief en ook wel de belangrijkste.

  • Stuur hooguit drie keer per kwartaal een digitale nieuwsbrief of e-mailing en zorg voor wetenswaardig nieuws. Je wilt uitschrijvingen van de mailinglist vermijden.
  • Een lezer scant een e-mailnieuwsbrief gemiddeld 51 seconden. Houd daar dus rekening mee. Zorg dus voor mooie plaatjes en een mooie lay-out.
  • Maak de e-mailing persoonlijk met een aanhef: ‘Geachte mevrouw Van Cromvoirt’, of ‘Beste Brigitte,’. 
  • Verstuur digitale nieuwsbrieven bij voorkeur op vrijdag, daarna woensdag en anders op donderdag. De laatste tijd is dit veranderd want hiervoor raadde men dinsdag of donderdag aan de nieuwsbrief te versturen voor een groter bereik.
  • Neem de tijd voor een goede opmaak en tekst. Verstuur testmails om fouten te voorkomen.
  • Schrijf een persoonlijke nieuwsbrief. Vertel waar je mee bezig bent of wat je adviseert. Resultaat: Je doelgroep hangt aan je lippen en wacht met smacht op de volgende nieuwsbrief om niets te missen!
  • Gebruik emojis in de koptekst vooral in de B2C markt. Dan valt het nieuwsbericht veel meer op bij alle andere e-mailcampagnes.

Hieronder tref je twee voorbeelden van onderwerp regels met emoijs in de digitale nieuwsbrief.

digitale nieuwsbrief titel en regel julia
digitale nieuwsbrief regel en titel

Tip 2. Mailingsprogramma

Maak gebruik van een professioneel mailingsprogramma, zoals Mailchimp of Campagnemonitor. Voor mailingen in beperkte omvang is deze zelfs gratis. Waarom een professioneel programma?

  • Volgens de AVG dien je je te houden aan de regels: relaties dienen zich eenvoudig uit te kunnen schrijven en in het ‘van’-veld van de e-mailing moet het label (merk of bedrijfsnaam) vermeld worden. Een dergelijk mailingsprogramma maakt dit dus mogelijk.
  • Je kunt je  huisstijl – lettertype, grootte kleuren, opmaak en afbeeldingen – hierop aanpassen.
  • Met behulp van foto’s, plaatjes en teksten is het eenvoudig om links te genereren naar je website of social mediapagina’s.
  • Je kunt op eenvoudige wijze je social media kanalen promoten en share-buttons opnemen.
  • Met dit programma kun je precies bijhouden hoeveel relaties je nieuwsbrief hebben ontvangen en wie deze hebben geopend.
  • Als je het mailingsprogramma koppelt aan je website, kunnen je relaties zich ook via de website aanmelden voor de nieuwsbrief en worden deze gegevens automatisch opgeslagen in het mailingsprogramma. Vermeld wat de meerwaarde is om je in te schrijven voor de nieuwsbrief en hoe vaak je de nieuwsbrief verstuurd. Je zult hierdoor gegarandeerd meer inschrijvers ontvangen.  
  • Hoe meer websitebezoekers zich inschrijven voor de nieuwsbrief des te groter je bereik met de emailing.

 

Probeer de meerwaarde kort te omschrijven waarom je je dient in te schrijven voor de nieuwsbrief.

zes tips digitale nieuwsbrief met brigitte

Tip 3. Relatiebestand

Het is belangrijk dat je een goed adressenbestand opbouwt voor e-mailing waar je in ieder geval naast het e-mailadres, de voor- en achternaam, tussenvoegsel, geslacht of heer/mevrouw  in bijhoudt.

Volgens de AVG mag je bestaande klanten sowieso opnemen in je adressenbestand. Voor overige adressen geldt dat de ontvanger hiervoor toestemming moet hebben gegeven via een actieve handeling: bijvoorbeeld door het aanzetten van een vinkje of door actief in te schrijven voor een nieuwsbrief.

De bovengenoemde relatiegegevens integreer je gemakkelijk met een professioneel mailingsprogramma. Je kunt met deze gegevens de aanhef van de nieuwsbrief persoonlijk maken, bijvoorbeeld: Geachte mevrouw Van Cromvoirt, of Beste Brigitte.

 

Hieronder tref je voorbeeld van een nieuwsbrief met een inhoudsopgave, een persoonlijke aanhef en een persoonlijk voorwoord van de directeur.

Tip 4. Tekst

Dit is al weer tip 4 van de zes tips voor een succesvolle digitale nieuwsbrief. Een heldere en duidelijke tekst is van groot belang voor een goed leesbare nieuwsbrief. Houd daarom rekening met de volgende aspecten:

  • Noem het onderwerp in de eerste zin.
  • Gebruik maximaal 1 regel tekst achter de bullits.
  • Schrijf nummers en tekens niet voluit: € is veel beter scanbaar dan ‘euro’.
  • Zet tekst in bold voor de belangrijkste boodschap.
  • Met een ‘lees meer’-button kun je doorverwijzen naar een langere tekst over een bepaald onderwerp op een pagina op je website.

Tip 5. Lay-out

  • Maak gebruik van een inhoudsopgave of index met een link als je meer dan drie onderwerpen hebt.
  • Een maximale breedte van een nieuwsbrief is 500 á 600 pixels, om horizontaal scrollen te vermijden.
  • Bekijk je nieuwsbrief ook op je mobiel. Het eerste mobiele scherm toont ongeveer 20 tot 25 woorden.

Hieronder tref je een interne nieuwsbrief aan de medewerkers van RedStar,

digitale nieuwsbrief aanhef met brigitte

Tip 6. Afbeeldingen

  • Maak veel gebruik van afbeeldingen om je informatie te verduidelijken.
  • Zorg voor een goede beschrijving bij je foto’s en een koppeling naar je website of social media.
  • Gebruik personen op foto’s die je aankijken.

Kortom

Voor ondernemers biedt een digitale nieuwsbrief veel kansen om de relatie met de bestaande klanten te versterken.

Aan de slag zes tips voor een succesvolle digitale nieuwsbrief

Ben je enthousiast geworden? Met Brigitte helpt je graag met haar jarenlange praktische ervaring in de marketing en communicatie. Voor onder meer drukkerij Van der Louw, internationale tomatenteler RedStar, adviesbureau voor public affairs Wepublic, boeddhistische vereniging Nalandabodhi,  consultancybureau voor diversiteit en inclusie Ocullus en nog veel meer klanten ontwierp en schreef zij digitale nieuwsbrieven. Na een gratis intakegesprek gaat zij voor je aan de slag met een digitale nieuwsbrief.

Meer informatie digitale nieuwsbrief?

Vul hier contactformulier in of vraag hieronder informatie aan.

Lees meer Met Brigitte