Zes tips voor een succesvolle digitale nieuwsbrief

update december 2017

Hieronder vind je zes verschillende tips voor een succesvolle digitale nieuwsbrief.

Een digitale nieuwsbrief is een relatief goedkoop en effectief communicatiemiddel om je klanten te informeren over je bedrijf. Het is bovendien een ideaal middel om nieuwe producten of diensten te introduceren of kennis te delen. Kortom een een digitale nieuwsbrief versterkt de klantenbinding. Meer hierover lees je ook verder op de website bij digitale nieuwsbrief.

digitale nieuwsbrief

Tip 1.  Wanneer blijft een digitale nieuwsbrief zijn aandacht behouden?

emoji kopregel digitale nieuwsbrief op mobiel
emoji kopregel digitale nieuwsbrief op mobiel

Dit is de eerste tip van zes tips voor een succesvolle digitale nieuwsbrief en ook wel de belangrijkste.

  • Stuur hooguit één keer per kwartaal een digitale nieuwsbrief of  e-mailing en zorg voor wetenswaardig nieuws.
  • Een lezer scant een e-mailnieuwsbrief gemiddeld 51 seconden. Houd daar dus rekening mee. Zorg dus voor mooie plaatjes!
  • Zorg voor herkenning voor de lezer: een duidelijke afzender, een prikkelende onderwerpsregel en een pre-header.
    Een pre-header is de benaming voor de eerste paar regels, zoals: Is deze mail niet goed leesbaar? Klik hier voor de webversie.
  • Maak de e-mailing persoonlijk met een aanhef.
  • Verstuur digitale nieuwsbrieven bij voorkeur op vrijdag,  daarna woensdag en anders op donderdag.  De laatste jaar is dat veranderd want  hiervoor raadde men  dinsdag of donderdag  aan voor een groot bereik.
  • Neem de tijd voor een goede opmaak en tekst. Verstuur testmails om fouten te voorkomen.
  • Gebruik emojis in de koptekst vooral in de B2C markt. Dan valt het nieuwsbericht veel meer op bij alle andere e-mails.

Tip 2. Mailingsprogramma

Maak gebruik van een professioneel mailingsprogramma, zoals Mailchimp of Campagnemonitor.  Voor mailingen in beperkte omvang is deze zelfs gratis. Waarom een professioneel programma?zes tips voor een succesvolle digitale nieuwsbrief

  • Volgens de Code Verspreiding Reclame via e-mail dien je je te houden aan de regels: relaties dienen zich eenvoudig uit te kunnen schrijven en in het ‘van’-veld van de e-mailing moet het label (merk of bedrijfsnaam) vermeld worden. Een dergelijk mailingsprogramma maakt dit dus mogelijk.
  • Je kunt je  huisstijl – lettertype, grootte kleuren, opmaak- hierop aanpassen.
  • Met behulp van foto’s, plaatjes en teksten is het eenvoudig om links te genereren naar je website of social mediapagina’s.
  • Je kunt hiermee op eenvoudige wijze social media kanalen promoten en share-buttons opnemen.
  • Als je het mailingsprogramma koppelt aan je website, kunnen je relaties zich ook via de website aanmelden voor de nieuwsbrief en worden deze gegevens automatisch opgeslagen in het mailingsprogramma.
  • Met dit programma kun je precies bijhouden hoeveel relaties je nieuwsbrief hebben ontvangen en wie hem hebben geopend.
 

Tip 3. Relatiebestand

Het is belangrijk dat je een goed adressenbestand opbouwt voor e-mailing waar je in ieder geval de voor- en achternaam, tussenvoegsel, geslacht en e-mailadres in bijhoudt.digitale nieuwsbrief met brigitte

Volgens de Code Verspreiding Reclame via e-mail mag je bestaande klanten sowieso opnemen in je adressenbestand. Voor overige adressen geldt dat de ontvanger hiervoor toestemming moet hebben gegeven via een actieve handeling: bijvoorbeeld door het aanzetten van een vinkje op een inschrijfformulier.

De bovengenoemde relatiegegevens integreer je gemakkelijk met een professioneel mailingsprogramma. Je kunt met deze gegevens de aanhef van de nieuwsbrief persoonlijk maken, bijvoorbeeld: Geachte mevrouw Van Cromvoirt, of Beste Brigitte.

Tip 4. Tekst

lay-out digitale nieuwsbrief
Hoe scant de lezer een  digitale nieuwsbrief

Dit is al weer tip 4 van de zes tips voor een succesvolle digitale nieuwsbrief. Een heldere en duidelijke tekst is van groot belang voor een goed leesbare nieuwsbrief. Houd daarom rekening met de volgende aspecten:

  • Noem het onderwerp in de eerste zin.
  • Maximaal 1 regel tekst achter bullits.
  • Schrijf nummers en tekens niet voluit: € is veel beter scanbaar dan ‘euro’.
  • Zet tekst in bold voor de belangrijkste boodschap.
  • Met een ‘lees meer’-button kun je doorverwijzen naar een langere tekst over een bepaald onderwerp op een landingspagina van je website.

Tip 5. Lay-out

  • Maak gebruik van een inhoudsopgave of index met een link als je meer dan drie onderwerpen heeft.
  • Een maximale breedte van een nieuwsbrief is 500 á 600 pixels, om horizontaal scrollen te vermijden.
  • Bekijk je nieuwsbrief ook op je mobiel. Het eerste mobiele scherm toont ongeveer 20 tot 25 woorden.

Tip 6. Afbeeldingenzes tips voor digitale nieuwsbrief

  • Maak veel gebruik van afbeeldingen om je informatie te verduidelijken.
  • Zorg voor een goede beschrijving bij je foto’s en een koppeling naar je website of social media.
  • Gebruik personen op foto’s die je aankijken.

Kortom

Voor ondernemers B2C of B2B biedt een digitale nieuwsbrief  veel kansen om de relatie met uw klanten te versterken.

 

Aan de slag zes tips voor een succesvolle digitale nieuwsbrief

Ben je enthousiast geworden? Met Brigitte helpt je graag met haar jarenlange praktische ervaring in de marketing en communicatie. Voor onder meer drukkerij Van Der Louw, online store Finnley’s for GreatDrinks and Food en nog veel meer klanten ontwierp en schreef zij digitale nieuwsbrieven. Na een gratis intakegesprek gaat zij voor je aan de slag met een digitale nieuwsbrief.

Meer informatie digitale nieuwsbrief?

Vul hier contactformulier in of vraag hieronder informatie aan.

Lees meer Met Brigitte